Sunday, March 20, 2011

Rentetan bencana alam di Jepun: apabila bumi berputar semakin laju

pagi tadi aku baca surat khabar berita minggu. sejak aku masuk UTM,,dah lama aku tak 'menelaah' surat khabar seperti yang biasa aku lakukan dulu-dulu...cehh~ aku buka sisipan BMDUA..muka depan,"Bumi Berubah"

tragedi gempa bumi yang membawa kepada bencana tsunami

Pulau Honshu dah berganjak sehingga 2.4 meter!aku baca lagii.......

paksi bumi sudah menyendeng 25 sentimeter!!lagii.....

kadar putaran bumi menjadi cepat sebanayak lebih sejuta mikro saat menyebabkan hari semakin pendek!!!err......lagii..?

sejumlah kerak bumi jatuh menjunam ke dalam rekahan sepanjang 402km yg membuka jurang seluas 9.6km di bawah Lautan Pasifik!!!!ya Allah.....lagii....

satu darjah perubahan paksi bumi bermakna ia bergerak kira2 110km!!!!!...............

sewaktu aku mula mencoret di blog ketika ini,,jam baru mengunjukkan tepat pukul 6 petang tapi hari dah gelap seolah2 sudah hampir masuk waktu maghrib...(tp x dpt nk amik gambar sebab aku pakai fon cikai jer..hehe)..baru aku sedar,,sedangkan tempoh yang diberi sebanyak 24 jam sehari pun aku tak boleh nak tackle,,inikan lagi bila masa itu mula ditarik sedikit demi sedikit..ini baru aku keluarkan maklumat tentang kesan gempa bumi fasa pertama,,belum lagi gempa bumi susulan yg dijangka akan berlaku sebanyak tidak kurang 20 kali lagi di jepun..congaklah berapa banyak saat lagi akan ditarik bila paksi bumi makin menyendeng...!subhanallah..

putaran bumi yang makin laju,,rekahan dasar laut yang beratusan kilometer,,peralihan pulau....semua ni satu petanda dan peringatan daripada Allah yg Maha Berkuasa...semua orang sepatutnya nilai sendiri makna di sebaliknya dan ketahuilah,, Dia lebih mengetahui.....insyaAllah...semoga aku mampu menjadi lebih baik pada hari esok dan semoga kita semua dilindungi daripada malapetaka dan bala bencana...amiiinn~

5 sahabat mencelah:

Ecul said...

subhanallah...dahsyatnyaa...

anish said...

tingkatkan amal ibadat..dan dekat2kanlah diri dgn yg MAHA MENCIPTA...jgn trlalu sibuk dgn duniawi yg tidak menjamin sedangkan ukhrawi itu kekal selamanya...

anish said...

tingkatkan amal ibadat..dekatkanlah diri dgn YG MAHA MENCIPTA ..jgn trlalu agresif mangejar duniawi yg tidak mnjamin apa2 sedangkn ukhrawi itu kekal selamanya..dunia ini semakin tua..kiamat makin menghampiri..kita tidak mampu lari dri kenyataan itu..kerana kita cuma makhluk ALLAH yg lemah..tidak terdaya merubah segala ketentuan-NYA..sekian saja usrah sy pd hari ini..peace:)

Leonhart said...

WEYH!! aku nk keje kt jpon . . WAAAA!!!!!!!

Syazwana said...

saya tak tahu lah sape yang tiru sape tapi entry sorang budak ni sebijik dengan entry awak.
ce try check

http://sisyara.blogspot.com/2011/03/rentetan-bencana-alam-di-jepun-apabila.html