Friday, May 27, 2016

[RESEPI] Nasi Goreng Segera For Beginners

Hai asalamualaikum!

Fuhh lama betul tak datang sini ceh heehehe. So harini aku nak share lah resi nasi goreng walaupun semua orang dah reti goreng nasi tapi aku nak share jugak haha!

Actually, aku tak pernah properly belajar memasak daripada arwah mak aku. Masa dia sakit dulu lah baru aku betul betul masuk dapur. Masa tu, goreng nasi pun aku tak reti. Menyesal beb tak tengok mak masak :(

Disebabkan tak sempat dididik dengan sempurna (haha), so aku try lah buat eksperimen sendiri kat dapur. Well i spent 4 years in university doing research and experiments kot! hehe. So apa yang aku belajar sendiri adalah, nasi goreng akan jadi lebih sedap bila pakai banyak bawang besar/merah, dan kalau rencahnya ditumbuk berbanding dikisar.

Jadi, bagi anda yang baru nak belajar memasak nasi goreng, dan bagi anda yang tak suka ada sayur atau kangkung dalam nasi goreng, entri ini adalah untuk anda! Yay hehehe

Bahan bahan:

Nasi putih
Bawang besar
Bawang putih
Ikan bilis
Cili padi
Bebola ikan
Telur
Garam
Gula
Ajinomoto

*kuantiti ikut berapa ramai nak makan. Bawang besar kasi banyak banyak sikit baru padu

Cara cara:

Bawang besar, bawang putih, ikan bilis dan cili padi ditumbuk lumat. Kalau nak kisar pun boleh tapi kisar jangan sampai hancur lumat pulak!

Panaskan minyak dalam kuali, tumis bahan bahan tumbuk tadi sampai naik bau. Masukkan bebola ikan yang dah dipotong kecil dan gaul sampai mesra dan sampai bahan sedikit kering.

pecahkan telur dalam kuali tadi dan biarkan sekejap sampai telur sedikit masak. Masukkan garam, gula dan ajinomoto. Gaul mesra.

Masukkan nasi putih dan gaul lagi sampai sebati. Tambahkan garam kalau kurang masin. Siap! K dah bye.

0 sahabat mencelah: