Monday, August 10, 2015

Review: Toyota Vios 2015

Assalamualaikum and hi!



Pengalaman pertama aku pandu uji kereta Toyota Vios ni agak menarik juga. Untuk perempuan muda macam aku ni, memanglah tak pro dalam bab pemanduan. Haah skeptikal betul korang ni hahaha. Aku pernah lah juga pandu kereta Proton, Perodua, Honda, dan Nissan (semua dalam pemanduan jauh) tapi ini pertama kali aku pandu Toyota. Itu pun sebab dapat kerja kat Toyota hahahaha! Eh, sebelum tu, untuk senarai harga kereta Toyota, termasuk Vios, boleh pergi kat sini.

First Impression

Reka bentuk Vios sejak dua menjak boleh tahan juga okay. Dulu masa aku sekolah (10 tahun lepas), cikgu penolong kanan sekolah aku masa tu pakai Vios. Pergh macam dugong muka Vios zaman tu. Sekarang dah cantik dah Vios. Untuk kategori B-segment, Vios dah boleh duduk sebaris dengan Honda City. Kalau 10 tahun lepas, golongan 35 tahun ke atas je yang ramai pakai Vios, sekarang ni member aku yang muda setahun dari aku pun dah pakai Vios yang baru ni. Well, biasalah perempuan kalau beli barang, sangat mementingkan rupa. Awak nak bawak girlfriend jenjalan dating naik Toyota Vios adalah sangat digalakkan sebab konfem tak kena reject! He he he.

Aksesori

Toyota Vios ada 4 model semuanya. Untuk J-type, ada manual dan auto. E-type, G-type dan TRD Sportivo semua auto. Semua model ni dari J manual sampailah TRD semua pakai push button untuk start enjin. J-type adalah model yang paling basic. Radio biasa, rim biasa, tak ada spotlight, biasa-biasa je. Untuk E-type ni tak biasa sangat, tak full sangat. G-type and TRD adalah full spec. TRD ni lawa gila sebab dia sporty siap bodykit semua. Ada radio controller kat steering, signal kat side mirror, sport rim cantik, haa macam-macam lah lagi datang showroom meh tengok sendiri hehe.

Performance

Enjin sangat senyap, ruang dalaman sangat selesa dan agak luas (bonet pun besar). Brek mantap. Radius kecil, so nak buat 3-point atau U-turn sangat senang. Tak payah gohed gostan gohed gostan. Paling best tentang kereta Toyota ni, design gear dia berliku-liku. So gearbox tahan lama dan tak cepat rosak.

Pemanduan sangatlah selesa. Steering bergegar memang takdelah sebab paling laju aku drive pun 140km/j je haritu kahkah. Minyak memang jimat. Enjin VVT-i ni memang untuk penjimatan minyak. Dalam ekonomi yang tak stabil and minyak turun naik turun naik ni, sesuai sangatlah pakai kereta yang tahan minyak. Plus, kalau awak beli kereta Toyota, nanti nanti kalau awak rasa nak tukar kereta lain, bila awak jual kereta Toyota ni, awak tak rugi banyak sebab nilai susut kereta Toyota ni kurang dari 10% per tahun!

Frankly speaking, untuk perempuan yang tahu sikit-sikit pasal kereta macam aku ni, aku suka kereta yang enjinnya senyap dan tak kuat meragam (sebab kalau rosak, taktahu apa yang rosak then end up pergi bengkel asyiklah kena tipu mentang-mentanglah kita perempuan :( ).

Toyota Vios vs Honda City


 vs  


Sebelum tu, tengok gambarajah bawah ni dulu.

 SMART ENTRY

Toyota Vios ni bermula dari spc yang paling murah, iaitu J(manual) sampai lah full spec TRD Sportivo, semua pakai Push Start Button. Keyless.
Honda City pulak, lowest spec seperti Honda City S dan S+ tak pakai Push Start Button. Masih menggunakan kunci. Push Start Button hanya ada pada spec City E dan V sahaja.

INTERIOR
 Toyota Vios ni sekali included dengan set DVD-AVX untuk Vios J dan DVD-AVN untuk Vios E, G dan TRD. DVD-AVX tu touchscreen punya radio tanpa navigator. DVD-AVN tu set touchscreen radio with navigator. Kedua dua set ni satu pakej sekali dengan kamera undur. Dulu kalau nak set ni kena tambah duit. Sekarang dah jadi free accessories sampai lah keluaran Vios baru nanti. Lagi satu, semua model Vios dah siap dengan built-in security and solat tint. Tahan panas, tahan pecah.

Honda City hanya menggunakan feature audio set biasa. Touch screen punya audio hanya available untuk Honda City V sahaja. Itupun tanpa navigator mahupun kamera undur. Huhu.. Honda City tak menyediakan built-in tinted. Jadi customer kena bayar lebih untuk pasang tinted.

 WINDSHIELD

 Toyota Vios G dan TRD dilengkapi dengan acoustic windshield dan front side vibration glass. Acoustic windshield ni mengurangkan noise bila dipandu laju. Front side vibration glass ni pulak fungsi dia tahan windscreen dari mudah pecah akibat gegaran dan seumpamanya.

 Honda City tidak mempunyai mana mana fungsi seperti di atas.

TAYAR DAN BREK
 Toyota Vios dibekalkan dengan tayar spare yang bersaiz penuh. Saiz yang sama dengan tayar asal. Brek yang digunakan pula, untuk Vios G dan TRD, depan belakang pakai disc brake untuk cengkaman yang lebih sempurna ketika melintasi keadaan jalan yang basah, dari segi emergency brake, penting fungsi disc brake ni hehe.

Honda City pula dibekalkan dengan tayar spare bersaiz kecil. Brek yang digunakan untuk semua model masih lagi drum brake bagi brek belakang.

PEMANDUAN
 Dari segi pemanduan, digalakkan untuk pergi pandu uji sendiri Vios dan City ni sebab kalau dengar cerita dari sebelah pihak je macam tak aci pulak kann hehehehehe. Oklah tu je dulu setakat ni. Nanti kalau aku dah pergi training untuk VIOS BARU, nanti aku bagi review ehhhh. Stay tunedd!


0 sahabat mencelah: