Monday, August 10, 2015

Resepi: Labu Masak Lemak

Assalamualaikum and hi!

Harini aku offday lagi sampai esok yay! So nak kongsi resepi labu masak lemak yang aku post gambar kat instagram semalam. Ni kalau makan dengan nasi panas, sekali dengan ikan goreng + sambal hijau memang mengancam!


Aku ni pesen yang tak suka masak leceh-leceh. Aku suka kalau masakan tu simple tapi sedap. Masak pun tak makan masa. Labu ni sedap kalau masak sekali dengan pucuk manis ataupun kacang panjang tapi yang ni aku masak kosong je.

Bahan-bahan:

Labu
Bawang merah
Bawang putih
Cili api
Ikan bilis
Santan kotak

Cara memasak:

Potong labu dalam bentuk kiub. Jangan kecik sangat. Takut nanti labu nya pecah bila empuk. Cuci labu yang dah dipotong, kemudian rebus bersama air secukupnya dalam periuk.

Tumbuk bawang merah, bawang putih dan cili api. Kuantiti bawang-bawang ni ikutlah berapa banyak labu yang nak dimasak. Ratio bawang merah:bawang putih biasanya aku buat bawang putih mesti 2/3 daripada bawang merah dalam setiap masakan. Untuk cili api, kalau nak pedas, letak lah lebih-lebih sikit hehe.

Bila labu dah hampir empuk, masukkan bahan-bahan yang dah ditumbuk tadi ke dalam periuk yang ada labu tu. Masukkan sekali ikan bilis dengan santan. Santan jangan banyak sangat nanti muak. Masukkan garam, ajinomoto, dan gula sedikit. Kacau perlahan. Api pun perlahankan.

Agak-agak dah sebati semua, matikan api. Siap!


Tips dan trick: kalau terlebih pedas, tambahkan gula lagi sikit. Kalau nak lagi sedap meletop, letaklah serbuk hebat-hebat rasa maggi cukup rasa tu! Selamat mencuba!


0 sahabat mencelah: