Thursday, April 21, 2016

[TIPS] Cara Goreng Ikan Tanpa Meletup + Tak Lekat Di Kuali.

Hai assalamualaikum!

Yay for the comeback of the kitchen girl hehe. Sebab ada reader yang suruh kita aktif kat blog semula, so kita rasa kita nak share sikit tips dari indonesia ni sebagai permulaan.

Dulu kita tak suka betul goreng ikan sebab dah lah asyik letup je minyak dia sampai kena tangan kena pipi pastu bila nak terbalikkan ikan nye tu kemain dia melekat dalam kuali sampai tercabut cabut kulit dia kita sodok pakai sudip :(

Terima kasih pada sorang mbak dari indoneshia yang sudi mambantu aku lagian terus nggak ada lagik kemurungan si ikan. 

CARA GORENG IKAN TANPA MELETUP DAN TAK MELEKAT



Bahan-bahan:

Ikan (apa apa je)
Serbuk kunyit
Garam
Tepung jagung
Asam keping 

Cara-caranya:

Basuh ikan yang dah disiang macam biasa lah sampai bersih. Toskan. Kalau boleh sampai ikan dah tak berair. Gaulkan ikan dengan serbuk kunyit dan sedikit garam macam biasa. Dalam keadaan ikan yang tak berair sangat tu, memang sekata je serbuk kunyit tu elok je dia salut ikan. Cuma kena letak banyak sikit lah serbuk tu huhu.

Panaskan minyak dalam kuali. Macam yang biasa awak nak goreng ikan tuuu. Pastu masukkan sesudu kecil tepung jagung dalam kuali yang dah panas tu. Pastu terus masukkan ikan tadi. Haa tak meletup kan minyak dia? Hehe. Lepas masukkan ikan, masukkan pulak asam keping satu. Yang kecik je.

Balik-balikkan ikan, dah garing, boleh angkat! Hehe selamat mencuba! :D

0 sahabat mencelah: